SPARKER
Výkonný, bezpečný, priestranný, moderne vybavený a komfortný. To sú prívlastky, ktoré charakterizujú nový produkt z dielne TL-ULTRALIGHT - lietadlo SPARKER.
Využite ponuku dokonale prepracovaného a priestranného kokpitu. Užívajte si všetky možnosti, ktoré moderne spracovaný dizajn ponúka. Zabudnite na predletovú dilemu, s akou veľkou batožinou budete podnikať svoje cesty. Najobjemnejší batožinový priestor v svojej kategórii, prístupný exteriérovými dverami, vám ušetrí tieto starosti. Jednoducho len necestujte, ale cestovanie si užívajte. Práve na tento pocit sme lietadlo SPARKER stvorili.
SPARKER Story
Už odkedy v kategórii UL bolo umožnené lietať s MTOW 600 kg nám bolo jasné, že nechceme žiadne improvizácie. Nové lietadlo nemala byť len ďalšia precertifikovaná konštrukcia na vyššiu vzletovú hmotnosť. Lietadlo SPARKER je už na vyššiu vzletovú hmotnosť navrhnutý od začiatku. Všetko pochopíte už, keď sa do lietadla SPARKER prvýkrát posadíte a vychutnáte si bezkonkurenčné pohodlie. A keď prvým letom okúsite, že s pohodlím sú spojené výkonnosť a príjemné letové vlastnosti, až potom na vlastnej koži pocítite, kam sa nám podarilo hranice lietadla posunúť.
Hlavné ciele, výkonné a priestranné lietadlo. ktoré sme si na začiatku vývoja stanovili boli úspešne naplnené.
EXTERIER
Jedna stará letecká pravda hovorí, že ako lietadlo vyzerá, tak aj lieta. Pri pohľade na lietadlo SPARKER je vám od začiatku jasné, že vás vo vzduchu nemôže sklamať.
Dôslednou aplikáciou moderných technológií a materiálov sa nám podarilo skĺbiť čisté a elegantné vonkajšie línie lietadla a veľké vnútorné priestory pre posádku a batožinu. Sledovať lietadlo SPARKER vo vzduchu vyvoláva pocity, že toto prostredie lietadla sedí ako žiadnemu inému. Vo vzduchu sa stáva dravcom, ktorý vyniká rýchlosťou, obratnosťou, výhľadom z kabíny a rozšíreným situačným vedomím vďaka modernej avionike a jej zobrazovacími možnosťami. Dravce sú pánmi situácie a do tejto úlohy sa v lietadle SPARKER dokonale prevtelíte.
Charakteristika:
2 miesta so sedadlami vedľa seba
elektrické vztlakové klapky
zaťahovací podvozok
brzdené kolesá hlavného podvozku a riaditeľný predný podvozok
vyrobený z kevlarových a karbónových vlákien
2 batožinové priestory
Rýchlosti:
pádová rýchlosť: 82 km/h (44 kts; 51 mph) – pre MTOW 600 kg
neprekročiteľná rýchlosť: 335 km/h (181 kts; 208 mph)
KOKPIT
Pre maximálny komfort posádky. Prístrojová doska s najmodernejšou avionikou. Všetko je prehľadne usporiadané a pilotovi na dosah ruky. Neprekonateľne veľká plocha prístrojovej dosky zaisťuje inštalácia bohatého avionického vybavenia vrátane trojice desaťpalcových displejov. Kožené ergonomicky tvarované sedačky s vyhrievaním. Zaručené pohodlie pre posádku aj počas dlhších letov.
Charakteristika:
úžasný výhľad z kabíny
presné riadenie vďaka sidesticku
pohodlné kožené sedačky
skvelá ergonómia
Veľkorysý kokpit lietadla SPARKER vás zahrnie maximálnym pohodlím a ničím nerušeným výhľadom z kabíny. Vďaka prehľadnému usporiadaniu všetkých prvkov budete z kabíny lietadla SPARKER nadšení.
Ovládanie: Riadenie lietadla SPARKER je ľahké a úplne presné. Sidesticky s ovládaním priečneho a pozdĺžneho vyváženia Vám poskytnú dokonalú kontrolu nad lietadlom.
Charakteristika:
zdvojené riadenie
moderná koncepcia so sidesticky
elektricky nastaviteľné pedále
elektricky ovládané vztlakové klapky a vyváženie
Uvedomujeme si, že pilot vníma pocity z letu predovšetkým prostredníctvom riadenia. Preto sme ich vyladili pre maximálny pocit súzvuku s lietadlom. Ubezpečujeme vás, že vďaka tomu budete hľadať akúkoľvek zámienku ako si lietadlo SPARKER vo vzduchu užívať dlhšie a dlhšie…
AVIONIKA
To najlepšie, čo môžete mať. Lietadlo SPARKER je dodávaný s najnovšou avionikou GARMIN.
Keď sa posadíte do lietadla SPARKER, budete mať všetko dôležité prehľadne usporiadané pred sebou na priestrannej prístrojovej doske umožňujúcej inštaláciu až trojice desaťpalcových displejov G3X Touch. Vďaka nim je každý let veľmi pohodlný a bezpečný. Stačí pár dotykov a nastavíte všetko potrebné. Avionika GARMIN je to najlepšie, čo môžete v kokpite lietadla SPARKER mať.
GARMIN G3X Touch: Piloti väčších lietadiel poznajú systém GARMIN veľmi dobre. GARMIN prišiel so systémom G3X Touch, ktorý je možné inštalovať aj do ultraľahkých lietadiel. Vďaka tomu máme k dispozícii najlepší, najkvalitnejší a najspoľahlivejší „glass cockpit“. Na dotykových, extrémne jasných obrazovkách s vysokým rozlíšením a skvelou viditeľnosťou na priamom slnku, si môžete všetko potrebné zobraziť alebo nastaviť pomocou pár dotykov. 3D zobrazenie okolitého terénu, všetky druhy máp a okolitú prevádzku. To všetko vďaka Garmin G3X Touch!
KONSTRUKCIA
Trup Sparkra je nielen krásny, ale vďaka použitiu najmodernejších CAD/CAM technológií aj úplne bezpečný.
Ochrane posádky sme venovali maximálnu starostlivosť. Karbónové a kevlarové vlákna sú zárukou najvyššej možnej pevnosti a zároveň nízkej hmotnosti. Použitím moderných výrobných postupov a technológií je výroba lietadla SPARKER kvalitná, presná a bezchybná.
Vnútorná časť trupu lietadla SPARKER je tvorená kevlarovou škrupinou, ktorá zaručí maximálnu pevnosť v priestore posádky. Tak je zaručená najvyššia miera bezpečnosti posádky.
BEZPEČNOSŤ: ako ďalší bezpečnostný prvok je inštalovaný do každého lietadla SPARKER záchranný padákový systém.
MOTOR
Motor je srdcom lietadla. Preto naše lietadlá vybavujeme motormi značky ROTAX. Vyskúšané a dlhodobo overené tisíckami nalietaných hodín.
ROTAX 912 ULS
Štvorvalcový, štvortaktný motor, kvapalinou chladenej hlavy valcov a vzduchom chladenej valce. Mazanie so suchou skriňou a olejovou nádržou na 3l oleje, automatické vymedzovanie ventilovej vôle, 2 karburátory s konštantným tlakom v difúzore, palivové čerpadlo mechanické membránové, elektronické bezkontaktné dvojokruhové zapaľovanie, elektrický štartér, reduktor i = 2,43.
ROTAX 912 iS
Motor konštrukčne vychádza zo "100 koňového" Rotaxu 912 ULS. Hlavnou zmenou je nahradenie karburátorov na prípravu zmesi systémom zdvojeného vstrekovania paliva, riadeným elektronickou riadiacou jednotkou. Ďalšími zmenami sú posilnenie olejového čerpadla a zvýšenie výkonu generátorov.
Štvorvalcový, štvortaktný motor, kvapalinou chladené hlavy valcov a vzduchom chladené valce, mazanie so suchou skriňou a olejovou nádržou, automatické vymedzovanie ventilovej vôle, zdvojené elektronické vstrekovanie paliva, elektronické riadenie motora (EMS), elektrický štartér, reduktor otáčok
Vrtuľe môžu byť pevné alebo nastaviteľné, najrôznejších typov a konštrukcií. Ideálnou voľbou sú nastaviteľné vrtule PowerMax alebo DuoMax.
VRTUĽA
Trojlistá ťažná, za letu staviteľná letecká vrtuľa. Náboj vrtule zo zliatin hliníka tvorí vrchná a spodná príruba s vekom. Vnútri náboja sú umiestnené mechanizmy stavania listov. Zväčšovanie uhla nastavenia listov sa deje pomocou servomotora. V opačnom smere sú listy vrtule stavané odporom pružiny umiestnené vo vnútri náboja. List je tvorený z koreňovej časti (zliatina hliníka) a samotného kompozitového listu. Do náboja je uchytený pomocou dvojice axiálnych ložísk. Servomotor je umiestnený mimo náboja vrtule nad reduktorom motora a stavanie listov ovláda dutou osou reduktora a vrtule.
TECHNICKÉ DÁTA:
Dĺžka: 6,630 m
Výška: 2,575 m
Rozpätie krídiel: 9,0 m
Plocha krídiel: 9,962 m2
Rozpätie vodorovných chvostových plôch: 2,96 m
Plocha vodorovných chvostových plôch: 1,776 m2
Plocha zvislej chvostovej plochy: 0,995 m2
Šírka kabíny: 125,00 cm
Neprekročiteľná rýchlosť (s motorom Rotax 915 iS): 335 km/h
Minimálna rýchlosť: 83 km/h
Stúpavosť (na max. vzl. hmotnosti): 6 m/s
Prázdna hmotnosť (podľa vybavenia): 350 kg
Maximálna vzletová hmotnosť (MTOW): 600 kg
Minimálna hmotnosť posádky: 60 kg
Maximálna hmotnosť posádky: 200 kg
Maximálna hmotnosť batožiny: 25 kg
Spotreba paliva (75% maximálneho výkonu): 16,2 l/h
Obsah palivovej nádrže: 105 l
Dolet: 1400 km
Objem batožinových priestorov: 672 l
Predný batožinový priestor: 12 l
Zadný batožinový priestor: 660l